CsibészCsütörtök – Max Reisböck különkiadás

Február másodika számomra mindig is kiemelkedett a szürke hétköznapok közül.

Nem azért, mert gyertyaszentelő kisboldogasszony napja, és a medve árnyékát kell figyelni, hanem az ennek a népszokásnak az amerikai verziójához (mormota-nap) kapcsolódó zseniális film miatt. 

Nem régóta azonban tudom, hogy ezen a napon született rajongásom tárgya, a zseniális bajor, Max Reisböck.

Nem sokan tudják, ki ő, pedig az, amit tett, sokak életére van hatással még ma is: Ő találta ki a középkategóriás kombit. Az egészről én is,aki pedig e30 kombi (igen, tudom, hogy Touring) rajongó vagyok, csak a Totalcar remek cikkéből értesültem. 

A történet a nyolcvanas évek elején kezdődik. Max a BMW-nél dolgozott a fejlesztő részlegen, és egy 3-as (e30) szedánnal járt. Nyaralni akart menni a családdal, de a két gyerek cuccai nem fértek be a csomagtartóba.Mivel nem volt sok pénze, úgy döntött, hogy épít magának egy kombit az aktuális hármas sorozatból. Megbeszélte a feleségével, hogy a keret harmincezer német márka, ami mai árfolyamon kábé két és félmillió forint. Vett egy 323-as szedánt, és egy barátja garázsában nekilátott a munkának. 

A brit Autocar, a világ első autósmagazinja 2015-ben készített vele interjút, amelyben így mesél erről:
-Nem voltak tervek, csak a fejemben. Mielőtt megvettem az autót, három-négy hónapig tervezgettem fejben.

Meghosszabbította a tetőt, a C-oszlopokat pedig áthegesztette az autó sarkaira. A munka körülbelül hat hónapig tartott. A hátsó oldalablakokat plexiből vágta ki, de a csomagtérfedő üvege problémát jelentett.

-A német szabályok értelmében a hátsó szélvédő hitelesített kellett, hogy legyen. Focimeccs volt itt, Müntyhenben, az Olimpiai stadionban, és amíg mindenki bent volt, körbementem, és megmértem a hátsó szélvédőket. Kiderült, hogy a Volkswagen Passat-ban volt meg, ami nekem kellett.

Az egész projekt alatt tudta, hogy kockáztat. A munkaszerződése értelmében ugyanis nem vihette ki a forgalomba az autót a főnökei engedélye nélkül.

-Megkönnyebbülés volt, amikor a reakció pozitív volt, de meglepetés, amikor egy igazgatósági tag megnézte – és még egy, másnap reggel hétkor.

Annyira tetszett nekik, hogy a helyszínen elkobozták.

-Nagyon jól emlékszem rá. Az egyikük ezt mondta: “A jó hír az, hogy gyönyörű. A rossz, hogy soha többé nem hagyhatja el a BMW felségterületét.” Persze, megjutalmaztak -talán nem úgy, ahogy Pininfarinát jutalmazták volna meg- de a legfőbb érzés a feleségemnek és nekem a büszkeség. Ez nem a pénzről szól.

Három év múlva a 3-as kombi gyártásba került. Ez annak idején viszonylag rövid időnek számított.

-Voltak a fejlesztőcsapatban, akik azt mondták, hogy változtassunk ezen a szögön, vagy az arányokon ott, de az igazgatótanács tagjai csak azt mondták: “Nem. Hagyjátok így!” Mint vállalat nagyon sokat tanultunk ebből. Onnantól kezdve a csoportom jelentősége megnőtt, ahogy felismertük az életnagyságú modellek jelentőségét. 2008-ban mentem nyugdíjba, és nem hiszem, hogy addig lett volna olyan BMW, Mini, vagy Rolls Royce modell, ami úgy ment gyártásba, hogy az első egy-két példányt nem mi készítettük el.

A 3-as kombi 1987-ben, a modellfrissítéssel került gyártásba, és szinte teljesen megegyezett a Reisböck-példánnyal. Néhány változtatástól eltekintve, amelyek közül talán a legszembetűnőbb a “sörösrekesz” mélyítés a hátfalon, ami úgy lett kitalálva, hogy be lehessen rajta csúsztatni egy müntyheni sörösládát.

Bár kitalálta a 3-as kombit, még mindig nem volt pénze venni egyet, így egy VW Transportert vett a családot fuvarozni. Amikor 1994-ben befejezték az e30 kombi gyártását, az utolsó legyártott darabot, egy 318i-t nekiajándékozták. Megérdemelte, a BMW több, mint százezer darabot adott el a gyártás hét évében.

-Még ma is az unokáim, a család gyerekei, ha látnak egy 3-as kombit, szólnak, hogy “Ott az autód!”

Azért lépjünk hátra egyet! Max Reisböck egy garázsban kezdte, és az autógyártás egészére volt hatással. A hármasból azért nem létezett kombi előtte, mert a két nagy német vetélytárs, a BMW és a Mercedes-Benz (az AUDI még sehol nem volt, a BMW is csak ekkortájt kezdett a Mercedes után kapaszkodni) nem gondolta, hogy el lehetne adni. Aztán jön egy ilyen zseni, fogja a flexet, meg a hegesztőpisztolyt, és megcsinálja. És ha százezret eladnak belőle, akkor az azt jelenti, hogy sok embernek jött jól.

Szóval ezennel a mai napot nemzetközi Max Reisböck-nappá nyilvánítom. (:

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top